AKTUÁLIS


Borkultúra és mély dekoltázs

A borkultúra fejlődéséhez arra van szükség, hogy beszélgessünk a borról, hogy a fogyasztó is jobban értse, tudja, mit kap vagy mit keressen a pohárban. A borászok pedig jó tanácsként kezeljék a megfelelő orgánum kritikájában megfogalmazottakat. Az első Demeter Gondolatok kerekasztal beszélgetés fontos konklúziójaként egyebek között ezekre a megállapításra jutottak az est vendégei, Bányai Gábor Botond, Csernus Imre, Gerényi Gábor és Demeter Csaba.


Az első alkalommal megrendezésre kerülő Demeter Gondolatok elnevezésű, kóstolóval egybekötött kerekasztal beszélgetésen a borkritikáról folytattak eszmecserét. A téma több oldali megközelítése érdekében a meghívottak a borfogyasztás különböző oldalait képviselték. A kérdésre, miszerint mit nevezünk valójában borkritikának, miért van rá szükség, szakújságíróként Bányai Gábor Botond kifejtette, hogy a bor nem egy átlagos termék. Nem lehet egzakt tájékoztatást adni róla, mert élő anyag. A fogyasztónak viszont szüksége van rá, mint minden más termék esetében, hogy eligazítást kapjon róla borleírás formájában vásárlás előtt. A borkóstolás, borbírálat pedig egy szakma, amit rövidebb tanulási, hosszabb tapasztalási időszakkal el lehet sajátítani. A legfontosabb éppen ezért, hogy a bíráló, borkritikaíró független, és objektív tudjon maradni értékelés közben. Csernus Imre, pszichológus szerint ez szinte lehetetlen, hiszen a pillanatnyi lelkiállapot, az aktuális közérzet meghatározói a mindennapi életvitelben és a tapasztalásban is. Akinek rossz kedve van, kevésbé találja meg a szépet és a harmóniát valamiben, amíg önmagában nincsenek meg ezek.

Demeter Csaba úgy vélte, ezek az eshetőségek és a nem megfelelő hozzáértés vezethetnek akár jó vagy rossz értelemben hamis, félrevezető kritikához, ami inkább árt a borásznak, mint használ. Ugyanakkor rengeteg fórum van, főleg az online berkekben, ahol bárki véleményt mondhat a borokról. Gerényi Gábor, a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének elnökségi tagja szerint az internetes fórumok pontosan ezért vannak, hogy szabadon véleményt formálhasson bárki. Ugyanakkor nem feltétlenül kell pontosan emiatt véresen komolyan venni a leírtakat. A online információk súlya szerinte a véleményvezérek számából kifolyólag körülbelül olyan komolyságú lehet sok esetben, mintha a blogban elhangzó infókat egy kocsmában hallanánk.
Bányai Gábor Botond ugyanakkor hangsúlyozta az elhangzottakra reflektálva, hogy a szakértő fórumon elhangzó kritika a fogyasztó mellett a borásznak is szól. Nem szabad zokon venni az építő jellegű leírást, hanem érdemes megfontolni annak tartalmát, és építkezni belőle.

A résztvevők egyöntetűen egyet értettek abban, hogy a borbírálat és a borivás két külön fogalom. Mást keres a szakértő és a borkedvelő a pohárban. Utóbbinak pedig sok esetben a leíráson túl többet számít a címke, az ismerős ajánlása vagy a borász neve. Ahhoz, hogy értelmezni tudják az időnként cizellált leírásokat, mindenképpen szükség van némi jártasságra a borok világában. Tény, hogy a legtöbb bor ott fogy el egyes szirakúzai kísérletek szerint, ahol a pultos lány dekoltázsa a legmélyebb, mégis a borkultúra fejlődésének legfontosabb része, hogy minél többet beszéljünk a borról.

A történtekről videó itt :


« Vissza az előző oldalra

BORIGO ONLINE - Minden jog fenntartva 2021
AKTUÁLIS


Borkultúra és mély dekoltázs

A borkultúra fejlődéséhez arra van szükség, hogy beszélgessünk a borról, hogy a fogyasztó is jobban értse, tudja, mit kap vagy mit keressen a pohárban. A borászok pedig jó tanácsként kezeljék a megfelelő orgánum kritikájában megfogalmazottakat. Az első Demeter Gondolatok kerekasztal beszélgetés fontos konklúziójaként egyebek között ezekre a megállapításra jutottak az est vendégei, Bányai Gábor Botond, Csernus Imre, Gerényi Gábor és Demeter Csaba.


Az első alkalommal megrendezésre kerülő Demeter Gondolatok elnevezésű, kóstolóval egybekötött kerekasztal beszélgetésen a borkritikáról folytattak eszmecserét. A téma több oldali megközelítése érdekében a meghívottak a borfogyasztás különböző oldalait képviselték. A kérdésre, miszerint mit nevezünk valójában borkritikának, miért van rá szükség, szakújságíróként Bányai Gábor Botond kifejtette, hogy a bor nem egy átlagos termék. Nem lehet egzakt tájékoztatást adni róla, mert élő anyag. A fogyasztónak viszont szüksége van rá, mint minden más termék esetében, hogy eligazítást kapjon róla borleírás formájában vásárlás előtt. A borkóstolás, borbírálat pedig egy szakma, amit rövidebb tanulási, hosszabb tapasztalási időszakkal el lehet sajátítani. A legfontosabb éppen ezért, hogy a bíráló, borkritikaíró független, és objektív tudjon maradni értékelés közben. Csernus Imre, pszichológus szerint ez szinte lehetetlen, hiszen a pillanatnyi lelkiállapot, az aktuális közérzet meghatározói a mindennapi életvitelben és a tapasztalásban is. Akinek rossz kedve van, kevésbé találja meg a szépet és a harmóniát valamiben, amíg önmagában nincsenek meg ezek.

Demeter Csaba úgy vélte, ezek az eshetőségek és a nem megfelelő hozzáértés vezethetnek akár jó vagy rossz értelemben hamis, félrevezető kritikához, ami inkább árt a borásznak, mint használ. Ugyanakkor rengeteg fórum van, főleg az online berkekben, ahol bárki véleményt mondhat a borokról. Gerényi Gábor, a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének elnökségi tagja szerint az internetes fórumok pontosan ezért vannak, hogy szabadon véleményt formálhasson bárki. Ugyanakkor nem feltétlenül kell pontosan emiatt véresen komolyan venni a leírtakat. A online információk súlya szerinte a véleményvezérek számából kifolyólag körülbelül olyan komolyságú lehet sok esetben, mintha a blogban elhangzó infókat egy kocsmában hallanánk.
Bányai Gábor Botond ugyanakkor hangsúlyozta az elhangzottakra reflektálva, hogy a szakértő fórumon elhangzó kritika a fogyasztó mellett a borásznak is szól. Nem szabad zokon venni az építő jellegű leírást, hanem érdemes megfontolni annak tartalmát, és építkezni belőle.

A résztvevők egyöntetűen egyet értettek abban, hogy a borbírálat és a borivás két külön fogalom. Mást keres a szakértő és a borkedvelő a pohárban. Utóbbinak pedig sok esetben a leíráson túl többet számít a címke, az ismerős ajánlása vagy a borász neve. Ahhoz, hogy értelmezni tudják az időnként cizellált leírásokat, mindenképpen szükség van némi jártasságra a borok világában. Tény, hogy a legtöbb bor ott fogy el egyes szirakúzai kísérletek szerint, ahol a pultos lány dekoltázsa a legmélyebb, mégis a borkultúra fejlődésének legfontosabb része, hogy minél többet beszéljünk a borról.

A történtekről videó itt :


« Vissza az előző oldalra